Sinds enige tijd toont Google job-advertenties direct op de eerste hitpagina als ze overeenkomen met de zoekopdracht. Deze functie wordt "Google for Jobs" genoemd.
Om een personeelsadvertentie van een bedrijf op Google for Jobs te laten verschijnen, is het meestal nodig een eigen website te hebben. Dit wordt nog moeilijker gemaakt door het feit dat de website ook aan speciale eisen moet voldoen.
Dit betekent dat vooral kleine bedrijven vaak niet kunnen profiteren van Google for Jobs - ook al behoren opleidingsplaatsen en tijdelijke banen tot de meest frequente zoekopdrachten.
De zoekmachinegigant speurt het internet voortdurend af naar nieuwe informatie en websites. Als het een website tegenkomt die een personeelsadvertentie bevat, wordt die aan de index toegevoegd en kan die later als zoekresultaat worden weergegeven.
Ook de personeelsadvertenties van grote vacaturebanken worden op deze manier gevonden. Voorwaarde daarvoor is natuurlijk dat daar een personeelsadvertentie geboekt is, die al gauw enkele honderden euro's kan kosten.
SEO for Jobs - een softwareproducent uit Hamburg - heeft zich gespecialiseerd in het zoeken naar banen via Google. Jobadvertenties kunnen vanaf de eigen computer worden aangemaakt via een online formulier. Het is niet nodig om software te installeren, want alles kan via de internetbrowser worden bediend.
Zodra alle belangrijke informatie, zoals functietitel en functieomschrijving, is ingevoerd, wordt de personeelsadvertentie met één druk op de knop gepubliceerd op Google for Jobs.
Als kandidaten belangstelling hebben voor de geadverteerde functie, worden zij gewoonlijk doorverwezen naar de website van de onderneming. Als het bedrijf geen eigen website heeft, biedt SEO for Jobs nog andere mogelijkheden. Naast een link naar de website kan ook een PDF worden gedeponeerd of een e-mailadres worden gegeven waarmee de potentiële aanvrager contact kan opnemen.
Veel kleine bedrijven, artsen of zelfs instellingen zoals kleuterscholen of verpleeghuizen hebben vaak geen eigen website. Maar ook daar zijn arbeiders hard nodig. "Paradoxaal genoeg zijn minibaantjes, stageplaatsen, tijdelijke en deeltijdbanen de top-zoektermen op Google voor banen," zegt Patrick Schmidt, oprichter van SEO for Jobs, "en kleinere bedrijven bieden vaak juist dit soort banen aan.
Misschien kan SEO for Jobs de spanning in dit conflict wegnemen en vraag en aanbod bij elkaar brengen.