Iedereen die ooit te maken heeft gehad met Google for Jobs en geprobeerd heeft daar een personeelsadvertentie te publiceren, weet hoe tijdrovend dat kan zijn. Voor de leek zonder IT-achtergrond wordt dit al gauw een onoplosbare taak. De basisvereiste voor een publicatie is dat de website voldoet aan de eisen van Google. Meestal is dit niet het geval, maar het kan gecontroleerd worden met testgereedschap.
Maar het zou zo eenvoudig kunnen zijn: Via een on-lineformulier worden de nodige gegevens, zoals logo, functietitel en - omschrijving, gedeponeerd. Na indiening wordt de vacature direct op Google for Jobs gepubliceerd - precies wat de software-oplossing SEO for Jobs belooft.
Bij Google zoeken zijn er maar heel weinig manieren om informatie rechtstreeks naar Google te sturen. Google my Business is een van de uitzonderingen. Daar kunt u informatie over uw plaatselijke bedrijf invoeren en naar Google sturen. Dit is echter niet mogelijk met Google for Jobs - hier wordt hetzelfde mechanisme gebruikt als bij gewone websites: Crawling en indexering. Google speurt het internet voortdurend af naar nieuwigheden en neemt die op in de index. Alleen wat in de Google index staat kan in de zoekresultaten worden weergegeven. Dit geldt ook voor de resultaten op Google for Jobs - in tegenstelling tot gewone websites moet voor jobadvertenties echter aan extra voorwaarden worden voldaan. Om Google bijvoorbeeld te vertellen dat het om een personeelsadvertentie gaat, moeten correcte schema-gegevens - onzichtbaar voor de gewone bezoeker - worden opgeslagen.
Het wordt al snel duidelijk dat hier een beroep moet worden gedaan op een programmeur, of dat gespecialiseerde oplossingen moeten worden gebruikt.
Een van die oplossingen, speciaal ontwikkeld voor Google for Jobs, is SEO for Jobs:
"Nieuwe technologieën kunnen zeer krachtig zijn en hele industrieën op hun kop zetten. Tezelfdertijd zijn zij vaak ingewikkeld en moeilijk toegankelijk voor het grote publiek. Met SEO for Jobs maken wij de vacaturebank van Google gemakkelijk te gebruiken voor iedereen, zelfs zonder een groot budget," zegt Patrick Schmidt, oprichter van SEO for Jobs.
Het idee is heel eenvoudig: Zoals bekend van de conventionele online vacaturebanken, moeten vacatures via een invoermasker op Google for Jobs geplaatst worden. Dat is precies wat SEO for Jobs als eerste Duitse aanbieder op de markt heeft gebracht. Via een online toegang kunnen bedrijven personeelsadvertenties plaatsen bij Google for Jobs - zonder enige aanpassing aan de website.
Wat er voor de gebruiker eenvoudig uitziet, is onder de motorkap complex. De provider dient de jobadvertenties in bij Google en zorgt ervoor dat ze geïndexeerd worden. Er wordt ook gezorgd voor het linken van het bedrijfslogo en het doorsturen van potentiële kandidaten naar de website van het bedrijf.
Sommige vacaturebanken, zoals Xing of LinkedIn, hebben ook interfaces met Google for Jobs geïntegreerd. Als daar een vacature wordt geplaatst, wordt zij automatisch ook op Google for Jobs gepubliceerd.
"Maar dat is nu juist een probleem" zegt Schmidt, "meestal wordt de informatie voor Google automatisch gegenereerd, die dan bijvoorbeeld in een onjuiste opmaak zichtbaar wordt."
Hij zegt ook dat optimalisaties specifiek voor Google om de rankings te verbeteren praktisch onmogelijk zijn. Enerzijds heeft dit de heel eenvoudige reden dat er geen aparte informatie voor Google kan worden opgeslagen, en anderzijds ontbreekt die informatie voor optimalisatie gewoon.
De softwareoplossing uit Hamburg biedt voor gevorderde gebruikers ook functionaliteiten voor de analyse en optimalisatie van de jobadvertenties bij Google. Oproepen en trefwoorden worden duidelijk in het account opgeslagen en kunnen gebruikt worden om de rangschikking voortdurend te verbeteren - want net als bij normaal zoeken op het web, moet eerst een goede positionering uitgewerkt worden.
SEO voor Jobs is een optie waar u vroeg of laat op zult stuiten als het gaat om Google voor Jobs. Of het al dan niet de juiste combinatie is, moet van geval tot geval worden beslist. Door een vrije toegang kan iedereen zich een indruk van het systeem maken.