Google for Jobs is een uitbreiding van de gewone Google-zoekopdracht, die gespecialiseerd is in het zoeken naar banen. Het wordt weergegeven wanneer Google herkent dat de zoekopdracht een zoekopdracht naar werk is. Een gedetailleerde inleiding tot Google for Jobs vindt u hier.
Google for Jobs is niet rechtstreeks toegankelijk. Google herkent dat de zoekopdracht een zoekopdracht naar een baan is en toont dan het vakje Google Jobs bij de normale zoekopdracht. U kunt de volgende eenvoudige instructies gebruiken om Google for Jobs te dwingen weergegeven te worden:
Start de browser
Zoek naar "banen bij mij in de buurt" (of anders bijvoorbeeld "baan in projectbeheer").
Scroll een beetje naar beneden tot het blauwe Google vacaturevakje verschijnt in de zoekresultatenpagina met vacaturesuggesties
Klik op "Jobs
Google for Jobs zal dan openen
Google is de grootste zoekmachine ter wereld. Elke dag zoeken miljoenen mensen naar banen op Google. 72% van de zoekopdrachten naar een baan begint op Google
Het zou dus nalatig zijn om het bereik van Google niet te gebruiken om uw werkaanbiedingen aan potentiële kandidaten voor te stellen.
Maak uw vacatures nu klaar voor Google for Jobs.
De dienst is beschikbaar op Nederland sinds April 2019 en heeft zich reeds gevestigd in talrijke buurlanden ( zie officiële Google-lijst). De lijst groeit voortdurend en andere Europese landen, zoals Spanje en het Verenigd Koninkrijk, profiteren al van de dienst.
De overgrote meerderheid van de job boards rekenen afschuwelijke kosten per jobadvertentie. Deze zijn gerechtvaardigd omdat de vacaturebanken vele duizenden bezoekers per dag hebben.
Google heeft echter dagelijks miljoenen bezoekers en biedt Google for Jobs gratis aan. Wij rekenen alleen een eerlijke prijs voor de technische voorbereiding van uw jobadvertenties voor Google for Jobs.
Het valt dus te verwachten dat de traditionele vacaturebanken aan relevantie zullen inboeten. Of gebruikt u nog stadsplattegronden voor de navigatie?
Google is een zoekmachine en heeft zich ten doel gesteld alles doorzoekbaar te maken. Opneming in de Google-index kost geen geld. Hier worden alleen de kosten voor de technische voorbereiding en verstrekking door onze dienst gemaakt.
Het toverwoord hier is"gestructureerde gegevens". Dit zijn voor de gebruiker onzichtbare code-snippets, die de vacatures in gestructureerde vorm bevatten en voldoen aan de technische specificaties van Google. Google doorzoekt websites naar gestructureerde gegevens en gebruikt die om vacatures weer te geven op Google for Jobs.
Met onze dienst kunt u uw jobadvertenties gemakkelijk klaarmaken voor Google for Jobs. Toegang tot of aanpassing van de website is niet nodig.
Als u Google for Jobs zelf wilt implementeren, moet u uw website aanpassen en opnieuw laten programmeren. Kijkt u eens naar onze Instructies website.
Er is echter ook de mogelijkheid om externe diensten te gebruiken, zoals SEO for Jobs. SEO for Jobs houdt zich met deze kwestie bezig sinds de invoering van Google for Jobs en heeft een dienst gecreëerd die het mogelijk maakt maakt het heel gemakkelijk om banen op Google for Jobs te plaatsenzonder dat u de website hoeft aan te passen.
Normaal gesproken is het een voorwaarde dat de werkaanbieding op de website wordt gepubliceerd. Met de Oplossing van SEO voor banen het is ook mogelijk om bijvoorbeeld een PDF te gebruiken bij de personeelsadvertentie. U hebt dus geen website nodig.
Als de Google jobbox niet wordt weergegeven, kan dat verschillende oorzaken hebben.
Google moet erkennen dat het zoeken naar een baan is. Als u bijvoorbeeld "project management job" in Google intypt, zou de blauwe Google Job Box moeten verschijnen.
Helaas ondersteunt Google for Jobs de Internet Explorer browser niet. Probeer opnieuw een baan te zoeken op Google met een andere browser, zoals Google Chrome of Firefox.
Google for Jobs is misschien nog niet beschikbaar in uw land. Een lijst van beschikbare landen vindt u hier: https://developers.google.com/search/docs/data-types/job-posting#region-beschikbaarheid
Google toont slechts een kleine selectie van job-advertenties op de zoekresultatenpagina (SERP afkorting voor: Search Engine Result Pages). Klik op "Jobs" om Google for Jobs te starten en meer resultaten te zien.
De vacaturebank van Google is zo ontworpen dat er altijd een regionale verbinding tot stand komt tussen zoekers en vacatures. Dus als u een baan zoekt vanuit Hamburg en bijvoorbeeld zoekt naar "software developer job", dan krijgt u alleen vacatures in de omgeving van Hamburg te zien. Door bij het zoeken expliciet een plaats op te geven, kunt u ook vacatures van andere plaatsen laten weergeven. U zou bijvoorbeeld moeten zoeken naar "software developer job München" om vacatures voor München gepresenteerd te krijgen. Bovendien kunnen vacatures, net als bij zoeken op het web, ook geoptimaliseerd worden voor Google for Jobs.
Er zijn verschillende redenen waarom uw vacature-advertentie al op Google for Jobs kan staan.
Schemagegevens worden op uw website opgeslagen
U hebt uw personeelsadvertentie geplaatst op een platform dat ze ook publiceert op Google for Jobs
Uw personeelsadvertentie werd door een aanbieder gelezen en gepubliceerd zonder uw toestemming en goedkeuring
Als uw personeelsadvertentie al in de lijst staat zonder uw actieve tussenkomst, moet u eens goed kijken. Vaak is de informatie verkeerd, worden de verkeerde logo's gebruikt, is de vacature slecht opgemaakt of is de vacature al ingevuld. Met Google for Jobs is het belangrijk om de controle te behouden. Om dit te doen, kunt u gespecialiseerde diensten gebruiken, zoals SEO voor banen en u beslist zelf hoe uw personeelsadvertentie eruit moet zien.
Een van de belangrijkste bronnen van inkomsten van Google is de verkoop van advertentieruimte aan adverteerders. Deze advertenties worden meestal als eerste resultaten getoond en leiden ertoe dat er vaak op geklikt wordt.
Het is echter (nog) niet mogelijk om advertenties te plaatsen op Google for Jobs. Dit is ook te wijten aan het feit dat Google for Jobs nog een zeer jong onderwerp is. Het is echter zeker slechts een kwestie van tijd voordat het ook hier mogelijk zal zijn om banen te adverteren en zich in de topposities te plaatsen.
Net als bij de gewone Google-zoekopdracht is het belangrijk om in de eerste plaats in de Google-index opgenomen te worden, d.w.z. om ervoor te zorgen dat Google op de hoogte is van de website of de personeelsadvertentie. Daarna is het zaak de personeelsadvertentie te optimaliseren (SEO) en u op te werken naar de topposities. De belangrijkste factoren voor personeelsadvertenties zijn de functietitel en de juiste plaats van de vacature.
Zie ook ons artikel over de Optimalisatie van jobadvertenties op Google for Jobs.
Het bijhouden van SEO for Jobs registreert niet het aantal sollicitaties dat u ontvangt, maar alleen hoeveel weergaven uw personeelsadvertentie heeft op Google for Jobs. Wie van de potentiële sollicitanten daadwerkelijk solliciteert, ligt buiten het opsporingsbereik van SEO for Jobs. De aanvragen staan alleen in uw systeem, want in de meeste gevallen wordt dit afgehandeld via een contactformulier of een systeem voor het beheer van de aanvragen.
U kunt echter zelf nagaan of kandidaten zich aanmelden via uw advertenties op Google. Om dit te doen, kunt u kijken naar de UTM parameters:
utm_campagne: google_jobs_apply
utm_source: google_jobs_apply
utm_medium: organisch