In April 2019 bracht Google zijn banenportaal Google for Jobs naar Nederland. Sindsdien worden de beschikbare werkaanbiedingen uitgefilterd volgens de respectieve zoekopdracht en op de Google resultatenpagina getoond.
Nu stellen velen de vraag: In hoeverre kunnen opleidingsbedrijven profiteren van Google for Jobs?
De meeste stagiairs die een bedrijf of onderneming zoeken, zitten nog op school. Dit betekent dat zij nauwelijks in aanraking zijn gekomen met banenbeurzen zoals Stepstone, Indeed of Monster. Het is dan ook niet verwonderlijk dat, volgens de Azubi - Recruiting Trends 2019, ongeveer 84,3% van de sollicitanten naar een leerling hun zoektocht op Google beginnen.
Maar waarom is het zo moeilijk om het juiste bedrijf te vinden?
In tegenstelling tot scholieren zijn opleidingsbedrijven geneigd zich op de bovengenoemde vacaturebanken te verlaten als het om het vinden van sollicitanten gaat. Volgens de studie gebruikt 86,3% van de opleidingsbedrijven Google niet in de eerste plaats voor de aanwerving. Er is een groot aanbod en een even grote vraag op dit gebied, maar sollicitanten en opleiders gaan elkaar voorbij in hun zoektocht.
Dus hoe kan Google for Jobs opleidingsbedrijven helpen de juiste sollicitanten te vinden?
Jobadvertenties bereiken een breder publiek
Zoekalgoritmen leiden de leerling naar de juiste werkaanbieding
Hoger aantal aanvragen
Als het opleidingsbedrijf een eigen carrièresite heeft, kunnen de personeelsadvertenties rechtstreeks naar Google for Jobs overgebracht worden, als aan de technische vereisten voldaan is. Als dat niet het geval is, kunnen bedrijven hun personeelsadvertenties op Google publiceren via aanbieders zoals SEO for Jobs. SEO for Jobs stelt bedrijven in staat om personeelsadvertenties rechtstreeks op Google for Jobs te plaatsen. Daarbij kunnen deze met de hand bewerkt en geoptimaliseerd worden.
Dit kan bijzonder nuttig zijn voor opleidingsbedrijven. Henner Knabenreich stelt in zijn blog Personalmarketing2null aan de orde dat in de Azubi-Recruiting Trends 2017 al erkend werd dat sollicitanten meer informatie willen in personeelsadvertenties, vooral met betrekking tot het opleidingsproces en een praktische beschrijving van de functieomschrijving.
Bovendien beginnen de meeste kandidaten hun zoektocht naar een stageplaats zeer lukraak. Zij typen meestal alleen "opleiding" of "opleiding bij mij in de buurt" in de zoekbalk. Google kan dan bepaalde zoekalgoritmen gebruiken om geschikte werkaanbiedingen te tonen en zelfs eerder zoekgedrag analyseren om geschikte banen voor te stellen volgens de interesses van de zoeker. De personeelsadvertenties van bedrijven worden dan direct bij de resultaten getoond, waardoor het waarschijnlijker wordt dat de sollicitant vervolgens naar deze advertenties zal gaan.
Aangezien de aanvragers meestal studenten zijn, is de zoektocht vaak mobiel. Ook hier biedt Google for Jobs het voordeel dat de personeelsadvertenties van de bedrijven net zo goed kunnen worden weergegeven als op een grote laptop.
Een ander voordeel is dat ongeveer 40% van de stagiairs er de voorkeur aan geeft dicht bij huis te zijn. Google let onmiddellijk op de plaats in de zoekopdracht en toont bijgevolg opleidingsplaatsen in de onmiddellijke omgeving. Dit geeft bedrijven ook de kans om een groter aantal en meer geschikte aanvragen voor hun advertenties te ontvangen.
Uit grafieken blijkt dat de meeste zoekopdrachten naar leerlingplaatsen op Google tijdens de wintermaanden plaatsvinden, vooral na het einde van de kerstperiode en aan het begin van het jaar. Nu is dus het optimale moment om de personeelsadvertenties voor de volgende leerplaatsen op te stellen en ze op Google for Jobs te plaatsen.
Google for Jobs speelt een belangrijke rol, zowel voor de sollicitanten als voor de opleidingsbedrijven. Aangezien de meeste leerlingen hun zoektocht beginnen op Google en zelden verder gaan, is het des te belangrijker voor opleidingsbedrijven om Google te gebruiken voor Jobs. Niet alleen het bereik wordt vergroot, maar ook de mogelijkheid om de personeelsadvertenties met aanbieders als SEO for Jobs zo te optimaliseren dat veel cursisten erop reageren en ze de informatie bevatten waarnaar gezocht wordt.
Door de koppeling met Google Maps worden aanbiedingen in de buurt direct weergegeven, wat bijna de helft van de cursisten als een belangrijk criterium beschouwt. Google for Jobs is bijna onmisbaar geworden, zodat opleidingsbedrijven geschikte en geschikte leerlingen kunnen vinden.
More articles …