Hoe opleidingsbedrijven kunnen profiteren van Google for Jobs

In April 2019 bracht Google zijn banenportaal Google for Jobs naar Nederland. Sindsdien worden de beschikbare werkaanbiedingen uitgefilterd volgens de respectieve zoekopdracht en op de Google resultatenpagina getoond.

Nu stellen velen de vraag: In hoeverre kunnen opleidingsbedrijven profiteren van Google for Jobs?

Sollicitanten gebruiken overwegend Google wanneer zij een opleidingsplaats zoeken

De meeste stagiairs die een bedrijf of onderneming zoeken, zitten nog op school. Dit betekent dat zij nauwelijks in aanraking zijn gekomen met banenbeurzen zoals Stepstone, Indeed of Monster. Het is dan ook niet verwonderlijk dat, volgens de Azubi - Recruiting Trends 2019, ongeveer 84,3% van de sollicitanten naar een leerling hun zoektocht op Google beginnen.

Maar waarom is het zo moeilijk om het juiste bedrijf te vinden?

In tegenstelling tot scholieren zijn opleidingsbedrijven geneigd zich op de bovengenoemde vacaturebanken te verlaten als het om het vinden van sollicitanten gaat. Volgens de studie gebruikt 86,3% van de opleidingsbedrijven Google niet in de eerste plaats voor de aanwerving. Er is een groot aanbod en een even grote vraag op dit gebied, maar sollicitanten en opleiders gaan elkaar voorbij in hun zoektocht.

Dus hoe kan Google for Jobs opleidingsbedrijven helpen de juiste sollicitanten te vinden?

3 belangrijke voordelen voor opleidingsbedrijven:

  • Jobadvertenties bereiken een breder publiek

  • Zoekalgoritmen leiden de leerling naar de juiste werkaanbieding

  • Hoger aantal aanvragen

Als het opleidingsbedrijf een eigen carrièresite heeft, kunnen de personeelsadvertenties rechtstreeks naar Google for Jobs overgebracht worden, als aan de technische vereisten voldaan is. Als dat niet het geval is, kunnen bedrijven hun personeelsadvertenties op Google publiceren via aanbieders zoals SEO for Jobs. SEO for Jobs stelt bedrijven in staat om personeelsadvertenties rechtstreeks op Google for Jobs te plaatsen. Daarbij kunnen deze met de hand bewerkt en geoptimaliseerd worden.

Dit kan bijzonder nuttig zijn voor opleidingsbedrijven. Henner Knabenreich stelt in zijn blog Personalmarketing2null aan de orde dat in de Azubi-Recruiting Trends 2017 al erkend werd dat sollicitanten meer informatie willen in personeelsadvertenties, vooral met betrekking tot het opleidingsproces en een praktische beschrijving van de functieomschrijving.

Bovendien beginnen de meeste kandidaten hun zoektocht naar een stageplaats zeer lukraak. Zij typen meestal alleen "opleiding" of "opleiding bij mij in de buurt" in de zoekbalk. Google kan dan bepaalde zoekalgoritmen gebruiken om geschikte werkaanbiedingen te tonen en zelfs eerder zoekgedrag analyseren om geschikte banen voor te stellen volgens de interesses van de zoeker. De personeelsadvertenties van bedrijven worden dan direct bij de resultaten getoond, waardoor het waarschijnlijker wordt dat de sollicitant vervolgens naar deze advertenties zal gaan.

Aangezien de aanvragers meestal studenten zijn, is de zoektocht vaak mobiel. Ook hier biedt Google for Jobs het voordeel dat de personeelsadvertenties van de bedrijven net zo goed kunnen worden weergegeven als op een grote laptop.

Een ander voordeel is dat ongeveer 40% van de stagiairs er de voorkeur aan geeft dicht bij huis te zijn. Google let onmiddellijk op de plaats in de zoekopdracht en toont bijgevolg opleidingsplaatsen in de onmiddellijke omgeving. Dit geeft bedrijven ook de kans om een groter aantal en meer geschikte aanvragen voor hun advertenties te ontvangen.

Waarom u nu moet beginnen met Google for Jobs

Uit grafieken blijkt dat de meeste zoekopdrachten naar leerlingplaatsen op Google tijdens de wintermaanden plaatsvinden, vooral na het einde van de kerstperiode en aan het begin van het jaar. Nu is dus het optimale moment om de personeelsadvertenties voor de volgende leerplaatsen op te stellen en ze op Google for Jobs te plaatsen.

Nach Weihnachten wird am häufigsten nach Ausbildungsplätzen gesucht.
Nach Weihnachten wird am häufigsten nach Ausbildungsplätzen gesucht.

Samenvatting

Google for Jobs speelt een belangrijke rol, zowel voor de sollicitanten als voor de opleidingsbedrijven. Aangezien de meeste leerlingen hun zoektocht beginnen op Google en zelden verder gaan, is het des te belangrijker voor opleidingsbedrijven om Google te gebruiken voor Jobs. Niet alleen het bereik wordt vergroot, maar ook de mogelijkheid om de personeelsadvertenties met aanbieders als SEO for Jobs zo te optimaliseren dat veel cursisten erop reageren en ze de informatie bevatten waarnaar gezocht wordt.

Door de koppeling met Google Maps worden aanbiedingen in de buurt direct weergegeven, wat bijna de helft van de cursisten als een belangrijk criterium beschouwt. Google for Jobs is bijna onmisbaar geworden, zodat opleidingsbedrijven geschikte en geschikte leerlingen kunnen vinden.

Author: SEO for Jobs
Published at 19.10.2020
Bijgewerkt op 06.08.2021
More articles …
Wil je Google for Jobs uitproberen? Maak nu een gratis account aan.

Vrijblijvend advies

We helpen je graag om samen alles uit jouw vacatures bij Google for Jobs te halen.

Julia Weber
Google Jobs-expert
Vraag nu vrijblijvend advies aan. We kunnen je ook terugbellen. Laat hiervoor een kort bericht bij ons achter.
Bel mij terug
Alle gegevens worden versleuteld verstuurd.

Gelukt!

We laten uiterlijk van ons horen. Is het dringender, dan zijn we te bereiken via +31 20 808 7560.

Meld je gratis aan

Maak nu een gratis account aan en stel vrijblijvend je eerste vacature op.

Julia Weber
Google Jobs-expert
Vraag nu vrijblijvend advies aan.
Meld je gratis aan
Alle gegevens worden versleuteld verstuurd.

Gratis testen

Test binnen een paar seconden of je vacatures klaar zijn voor Google for Jobs.

Gefeliciteerd. Je bent uitstekend voorbereid op Google for Jobs.
Nu controleren
Alle gegevens worden versleuteld verstuurd.

Testresultaat

Voorbeeld wordt geladen ...
Resultaat tonen
Bereikbaarheid
Het begin is goed. Je vacature heeft een laadtijd van seconden en is zodoende goed bereikbaar.
Bereikbaarheid
Controleer de link , want deze is niet te bereiken.
Inhoud leesbaar
De basis is er. De inhoud van de vacature is machinaal leesbaar.
Inhoud leesbaar
Omdat de link niet te bereiken is, kunnen we helaas niet testen of de inhoud leesbaar is.
Klaar voor Google for Jobs
Gefeliciteerd, de schemagegevens van de vacature zijn aanwezig. Zo kan Google for Jobs de vacature opnemen
Klaar voor Google for Jobs
Je vacature is nog niet klaar voor Google for Jobs. Nu klaarmaken
Klaar voor Google for Jobs
Omdat de link niet te bereiken is, kunnen we helaas niet testen of de juiste schemagegevens aanwezig zijn.
Vacaturezoekers aanwezig
Het begin is goed. Er is bij Google for Jobs actieve interesse in vacatures voor ''.
Publicatie mogelijk
Het is mogelijk om vacatures te publiceren onder ''.
Registreer nu
Create your account and save 10% on all packages. Use the full potential of Google for Jobs. So nutzen Sie das Potential von Google for Jobs voll aus.
‹ terug
Alle gegevens worden versleuteld verstuurd.
Gratis werkgeversprofiel
Maak nu vrijblijvend en gratis uw werkgeversprofiel aan.
Ga naar