Google for Jobs: kansrijk werk zoeken of bedreiging voor de markt?

Met Google for Jobs heeft Google een andere markt opengesteld. Velen zien hierin een bedreiging, anderen een kans.

Hoeveel potentieel zit er in vacaturebanken?

Er zijn veel aanbieders op het gebied van vacaturebanken en zoekmachines voor banen: Monster, Indeed en Stepstone strijden om het marktleiderschap met ongewone mediaoptredens en reclamespots. Zij moeten dit echter ook delen met de voor het bedrijfsleven relevante sociale media, zoals XING en LinkedIn. Deze bieden niet alleen een netwerk, maar ook een vacaturebank en de mogelijkheid om rechtstreeks vanuit het netwerk te solliciteren naar interessante banen. Toch heeft de sector een enorm potentieel.

Volgens een Forsa-enquête uit 2018 is een op de drie werknemers bereid zijn huidige werkgever te verlaten als er een beter aanbod komt. Als gevolg daarvan moeten bedrijven vooral investeren in hun employer branding en ook in personeelsmarketing om de juiste geschoolde arbeidskrachten aan te trekken. Meer dan 77% van alle werkgevers doet dit met behulp van personeelsadvertenties op het internet. Voorts gebruikt ongeveer 63% van de bedrijven sociale media om de aandacht te vestigen op vacatures en vooral om een jonge doelgroep aan te spreken. In geld uitgedrukt komt dit neer op bijna 2 miljard euro aan marktpotentieel.

Wat maakt het zoeken naar werk bij Google zo innovatief?

Met zo'n groot marktpotentieel in de sector is het eigenlijk verwonderlijk dat de lancering van Google's job search in sommige landen zo lang op zich heeft laten wachten. Het zoeken bestaat immers al geruime tijd zeer succesvol in de VS en andere landen.

Het belangrijkste verschil tussen het zoeken naar banen bij Google en andere banenportalen is dat u geen toegang, premium versies of iets anders nodig hebt om in de vacatures te verschijnen. Alleen de personeelsadvertentie is relevant en moet voorzien zijn van enkele attributen om in de zoekresultaten te worden opgenomen.

Op die manier vermijdt Google het probleem dat veel vacatures op vacaturebanken verouderd zijn omdat niemand ze gewetensvol bijwerkt en onderhoudt. Meestal wordt de nadruk gelegd op de eigen website van het bedrijf, om die zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren, en worden de vacaturebanken verwaarloosd. Bij het zoeken naar een baan krijgen de bedrijfspagina's echter voorrang, wat deze functie immens aantrekkelijk maakt, vooral voor werkgevers.

Welke cijfers laat Google nu al zien?

Met al het potentieel dat het zoeken naar werk en de markt in het algemeen in zich dragen, rijst nu natuurlijk de vraag welk stuk van de rijke taart Google al voor zich kan opeisen. In feite is het nogal een enorme. Want in bijna 92% van de gevallen spuugt het zoeken naar een baan een relevant resultaat uit voor de zoekopdracht en staat dus op de eerste plaats in de resultatenlijst. Door de grootte van het resultaatvak worden de andere organische zoekresultaten bijgevolg naar beneden gedrukt.

Natuurlijk zijn advertenties van Google-partners zoals LinkedIn of XING nog steeds geïntegreerd in de zoekresultaten.

Op den duur is het echter het doel van de zoekmachinegigant om rechtstreeks bij de bron te komen en het zonder de tussenstappen in de vorm van vacaturebanken te doen. Dat is waarschijnlijk de reden waarom API-indexering zichtbaar is en zelfs gewenst wordt door Google.

Wij van SEO for Jobs zorgen voor deze indexering voor u. Meer informatie over onze diensten vindt u hier

Author: SEO for Jobs
Published at 06.10.2019
Bijgewerkt op 04.08.2021
More articles …
Wil je Google for Jobs uitproberen? Maak nu een gratis account aan.

Vrijblijvend advies

We helpen je graag om samen alles uit jouw vacatures bij Google for Jobs te halen.

Julia Weber
Google Jobs-expert
Vraag nu vrijblijvend advies aan. We kunnen je ook terugbellen. Laat hiervoor een kort bericht bij ons achter.
Bel mij terug
Alle gegevens worden versleuteld verstuurd.

Gelukt!

We laten uiterlijk van ons horen. Is het dringender, dan zijn we te bereiken via +31 20 808 7560.

Meld je gratis aan

Maak nu een gratis account aan en stel vrijblijvend je eerste vacature op.

Julia Weber
Google Jobs-expert
Vraag nu vrijblijvend advies aan.
Meld je gratis aan
Alle gegevens worden versleuteld verstuurd.

Gratis testen

Test binnen een paar seconden of je vacatures klaar zijn voor Google for Jobs.

Gefeliciteerd. Je bent uitstekend voorbereid op Google for Jobs.
Nu controleren
Alle gegevens worden versleuteld verstuurd.

Testresultaat

Voorbeeld wordt geladen ...
Resultaat tonen
Bereikbaarheid
Het begin is goed. Je vacature heeft een laadtijd van seconden en is zodoende goed bereikbaar.
Bereikbaarheid
Controleer de link , want deze is niet te bereiken.
Inhoud leesbaar
De basis is er. De inhoud van de vacature is machinaal leesbaar.
Inhoud leesbaar
Omdat de link niet te bereiken is, kunnen we helaas niet testen of de inhoud leesbaar is.
Klaar voor Google for Jobs
Gefeliciteerd, de schemagegevens van de vacature zijn aanwezig. Zo kan Google for Jobs de vacature opnemen
Klaar voor Google for Jobs
Je vacature is nog niet klaar voor Google for Jobs. Nu klaarmaken
Klaar voor Google for Jobs
Omdat de link niet te bereiken is, kunnen we helaas niet testen of de juiste schemagegevens aanwezig zijn.
Vacaturezoekers aanwezig
Het begin is goed. Er is bij Google for Jobs actieve interesse in vacatures voor ''.
Publicatie mogelijk
Het is mogelijk om vacatures te publiceren onder ''.
Registreer nu
Create your account and save 10% on all packages. Use the full potential of Google for Jobs. So nutzen Sie das Potential von Google for Jobs voll aus.
‹ terug
Alle gegevens worden versleuteld verstuurd.
Gratis werkgeversprofiel
Maak nu vrijblijvend en gratis uw werkgeversprofiel aan.
Ga naar