Instructies: Google voor banen instellen

Van de ene dag op de andere lag Google for Jobs opeens op ieders lippen en de opwinding was groot. Veel mensen stellen zich de vraag: Hoe komen mijn personeelsadvertenties op de vacaturebank van Google?

Hoe u zelf Google for Jobs kunt instellen en hoe u het uzelf gemakkelijker kunt maken, wordt hieronder uitgelegd:

Hoe het werkt

Het eerste wat u moet begrijpen is hoe Google for Jobs werkt. Hier gedraagt het zoeken naar banen zich net zo als het gewone zoeken met Google, en is Google for Jobs praktisch een "uitbreiding" van het klassieke zoeken met Google. Soortgelijke extensies zijn hier bijvoorbeeld Google Image Search, Google Shopping, Google Flights, enz. Deze widgets breiden het normale zoeken uit en zijn op maat gemaakt en ontwikkeld voor speciale doeleinden. Deze widgets worden in de zoekresultaten getoond wanneer Google herkent dat de huidige bezoeker bijvoorbeeld een vlucht of een nieuwe baan zoekt.

Net als bij het zoeken op het web, is er geen standaard interface waarmee het mogelijk is om banen op Google te plaatsen. Dit betekent echter niet dat het niet mogelijk is om personeelsadvertenties rechtstreeks op Google for Jobs te publiceren via een interface.

Als u geen derde provider wilt gebruiken, moet Google uw personeelsadvertentie indexeren. Daartoe bezoekt Google met bepaalde tussenpozen alle bij de zoekmachine bekende websites en analyseert die. Om de website te kunnen herkennen als een personeelsadvertentie en om überhaupt indexeerbaar te zijn, moet aan bepaalde technische eisen worden voldaan.

Technische vereisten

Aangezien Google zelf een enorme machine is, moet aan bepaalde technische eisen worden voldaan, wil een nieuwe personeelsadvertentie als zodanig worden herkend.

De basisvereiste is dat de personeelsadvertentie publiekelijk beschikbaar is op het web als een HTML-pagina. Jobadvertenties die bijvoorbeeld naar een PDF verwijzen of als afbeelding ingesloten zijn, kunnen niet rechtstreeks als jobadvertentie geïndexeerd worden. Als u uw personeelsadvertentie alleen als PDF hebt, kunt u Maak gebruik van onze service.

Een ander belangrijk punt is dat elke personeelsadvertentie een eigen unieke link heeft waarmee zij kan worden opgeroepen. Er moet ook voor gezorgd worden dat de personeelsadvertentie rechtstreeks in de HTML-broncode geladen wordt wanneer de pagina opgeroepen wordt, en niet achteraf via bijvoorbeeld JavaScript / AJAX. Dat is het geval met sommige plugins voor Wordpress of andere inhoudsbeheersystemen.

In tegenstelling tot de normale website-inhoud, die door Google zonder speciale maatregelen kan worden gelezen, moeten voor personeelsadvertenties zogenaamde schema-gegevens worden opgeslagen. Hiermee moet rekening gehouden worden als u zelf Google for Jobs wilt instellen. Schema-gegevens zijn speciale markeringen die in de HTML-broncode kunnen worden opgeslagen en zoekmachines semantische aanwijzingen geven over waar de huidige inhoud over gaat. De schema-gegevens die relevant zijn voor personeelsadvertenties zijn van het type"JobPosting". Een overzicht van alle mogelijke attributen is te vinden op de schema.org website (https://schema.org/JobPosting).

Damit Stellenanzeigen bei G4J gelistet werden, müssen Schema Daten vom Typ
Damit Stellenanzeigen bei G4J gelistet werden, müssen Schema Daten vom Typ

Schema-gegevens zijn, zoals reeds gezegd, hints voor (zoek)machines om te herkennen welke informatie er op de huidige pagina staat. Deze schema-gegevens zijn niet zichtbaar voor gewone bezoekers. U kunt erachter komen of uw personeelsadvertentie al schemagegevens bevat door gebruik te maken van onze dienst Gratis controleren.

Als aan alle bovenstaande eisen is voldaan, hoeft Google alleen maar de nieuwe personeelsadvertentie te vinden om met indexeren te beginnen. Afhankelijk van de populariteit en de inhoud van het domein, kan dit enige tijd duren. Voor websites waarvan de inhoud niet vaak verandert en die niet erg bekend zijn, kan het enkele weken duren voordat Google de website opnieuw bezoekt en begint te indexeren. Opdat Google de personeelsadvertentie überhaupt zou kunnen vinden, moet de personeelsadvertentie minstens via een link verbonden zijn - b.v. via het menu > Carrière > Personeelsadvertenties.

Samenvattend moeten de volgende punten in acht genomen worden

  1. Elke personeelsadvertentie heeft zijn eigen unieke URL nodig

  2. Google moet de pagina kunnen lezen

  3. De pagina moet aan Google bekend gemaakt worden

  4. Schemagegevens van het type JobPosting moeten op de pagina worden opgeslagen en zo volledig mogelijk worden bijgehouden

Problemen en valkuilen

Als u zelf Google for Jobs wilt opzetten, moet u vaak veel hindernissen overwinnen, ook al klinkt het onderwerp op het eerste gezicht vrij eenvoudig. Om het wiel niet opnieuw uit te vinden en alle problemen één voor één uit het web te halen, kunt u terugvallen op onze handige service die speciaal op maat gemaakt is voor Google for Jobs.

Opmaak

Hoewel Google for Jobs weinig opmaakmogelijkheden biedt, is het niet nodig om helemaal van opmaak af te zien. Veel vacatures op Google Job Search zijn ongeformatteerde blokken tekst zonder alinea's of structuur. De reden voor het ontbreken van opmaak is vaak het gebruik van plugins die schema-gegevens genereren en die op de website uitvoeren, maar ook alle opmaak verwijderen. Bovendien is het mogelijk dat er CSS en HTML opmaak gebruikt wordt voor de weergave op de website die niet door Google ondersteund wordt.

Momenteel worden alleen de volgende elementen door Google ondersteund voor opmaak:

  • Tags: Paragrafen voor secties

    • Tags: Ongesorteerde lijsten voor opsommingstekens


    • Tags: Regelafbrekingen voor een nieuwe regel zonder spaties

    Andere HTML-opmaak in de beschrijving van de vacature stoort niet, maar wordt door Google genegeerd. Bijvoorbeeld, als personeelsadvertenties rubrieken bevatten

    ,

    enz., dan zal de vacature er op de website beslist anders uitzien dan in de Google Jobbox.

    Eén URL per personeelsadvertentie.

    Afhankelijk van hoe de website geprogrammeerd is en welke software gebruikt wordt om personeelsadvertenties op de website te publiceren, kan het zijn dat niet elke personeelsadvertentie een eigen URL heeft. Dit is bijvoorbeeld het geval als alle personeelsadvertenties op een pagina onder elkaar worden weergegeven, of als de personeelsadvertenties pas later worden geladen, bijvoorbeeld door JavaScript op de achtergrond.

    Er moet op worden toegezien dat elke personeelsadvertentie een eigen URL heeft. Sommige plug-ins stellen alleen voor dat elke personeelsadvertentie een eigen URL heeft. Dit is vaak te herkennen aan het feit dat er een ankerlink (#) in de URL is opgenomen of dat de URL niet verandert wanneer een personeelsadvertentie wordt opgevraagd.

    Etikettering van knoppen

    Google for Jobs geeft passende resultaten voor de zoeker weer, net als een gewone web-zoekopdracht, en linkt dan naar de oorspronkelijke bron voor meer details. Het linken op het banenportaal van Google gebeurt via blauwe knoppen met het opschrift"Solliciteer naar: …“. Natuurlijk zou de naam van het bedrijf er idealiter bij moeten staan. Het is echter niet mogelijk om via de schemagegevens te configureren welke tekst hier moet worden weergegeven. De complexe kunstmatige intelligentie van Google is daarvoor verantwoordelijk. Het bepaalt hoe de knop idealiter moet worden geëtiketteerd. Helaas is de keuze vaak niet zoals gewenst.

    Die Beschriftung des
    Die Beschriftung des

    Logo

    Naast elke Google for Jobs vermelding staat een plaatshouder voor een logo. Als Google nog geen logo aan de vacature heeft toegekend, ziet u een gekleurd vierkantje met de eerste letter van de bedrijfsnaam. Het logo is gelijk aan het opschrift van de button. Ook hier beslist Google AI (kunstmatige intelligentie) welk logo wordt afgebeeld. Het is mogelijk om een logo in de schemagegevens op te geven, maar dit garandeert niet dat het logo altijd zal worden weergegeven.

    Actualiteit van de personeelsadvertentie

    Om een nieuwe personeelsadvertentie op Google for Jobs te kunnen laten zien, moet zij door Google geïndexeerd worden. Het principe is dat zogenaamde crawlers het internet voortdurend doorzoeken naar nieuwe of bijgewerkte pagina's. Aangezien er extreem veel websites op het Internet zijn, kan het lang duren voordat de crawler van Google uw website opnieuw doorzoekt en hopelijk de nieuwe personeelsadvertentie vindt. Pas nadat de website opnieuw gecrawld is en de personeelsadvertentie geïndexeerd is, kan ze ook op Google for Jobs getoond worden. Hetzelfde geldt natuurlijk in geval van wijzigingen in de personeelsadvertentie of als de geadverteerde functie reeds vervuld is.

    Problemen oplossen

    Er kunnen wat problemen zijn met het plaatsen van vacatures op de vacaturebank van Google. Deze stap-voor-stap gids voor het oplossen van problemen zal u helpen de lijst goed te krijgen.

    Gestructureerde gegevens controleren

    De basisvereiste om de personeelsadvertentie door Google te laten indexeren zijn schema-gegevens van het type JobPosting direct op de website van de personeelsadvertentie. Google zelf biedt testgereedschap om de gestructureerde gegevens te controleren. Daar kan de link naar de advertentie worden opgegeven of kan de broncode worden gekopieerd en rechtstreeks worden gecontroleerd. Na afloop van de analyse zou een element van het type "personeelsadvertentie" op de resultatenpagina moeten verschijnen als het herkende element.

    Ergebnis des Google Test Tools für Rich Results. Eine Stellenanzeige wurde erfolgreich erkannt.
    Ergebnis des Google Test Tools für Rich Results. Eine Stellenanzeige wurde erfolgreich erkannt.

    Controleer de indexering via Google Search Console

    Nu is het zaak uit te zoeken of Google al weet heeft van de nieuwe of veranderde baan. Om dit te controleren is de Google Search Console de juiste plaats om te beginnen. Als de Google Search Console nog niet is ingesteld, is het zeker aan te raden om dat te doen, want het is niet alleen handig om de indexeringsstatus te controleren, maar geeft ook veel andere informatie, zoals: Positionering, trefwoorden, kliks, en ook suggesties om de website in het algemeen te verbeteren.

    Nadat u ingelogd bent in de Google Search Console, kunt u in het menu links"URL-controle" kiezen. Voer daar de link naar de personeelsadvertentie in en begin de controle met "Enter".

    Als Google de URL al kent en hem met succes verwerkt heeft, zal het ook laten zien welke elementen herkend werden. Hier is het van belang dat "personeelsadvertenties" erkend werden. Een geel uitroepteken geeft informatie over mogelijke verbeteringen. Deze zijn echter optioneel, maar verbeteren de rangschikking in Google.

    Als Google de URL nog niet kent, krijgt u een pagina te zien die lijkt op de schermafbeelding hieronder. Dan kan een indexering actief gestart worden via"Indexeringaanvragen" en kan Google geïnformeerd worden dat de pagina bestaat of dat hij veranderd is. Zodra indexatie is aangevraagd, duurt dat even - meestal niet langer dan een uur, meestal veel sneller. Daarna kan de URL opnieuw gecontroleerd worden en zou dan bij Google bekend moeten zijn.

    Die Google Search Console informiert, dass die URL noch nicht bekannt ist. Hier kann aktive eine Indexierung beantragt werden.
    Die Google Search Console informiert, dass die URL noch nicht bekannt ist. Hier kann aktive eine Indexierung beantragt werden.

    De Google Indexing API gebruiken

    De Google Search Console kan gebruikt worden om de indexeringsstatus te controleren, maar ook om de indexering van afzonderlijke pagina's te vragen. Deze procedure is in de eerste plaats bedoeld voor individuele gevallen en debugging.

    Met de invoering van de Google Jobbox heeft de zoekmachinegigant ook ingezien dat personeelsadvertenties anders zijn dan gewone websites. Er moet op worden toegezien dat de personeelsadvertenties actueel zijn, om potentiële kandidaten niet te ergeren. Google biedt daarvoor een nieuwe interface aan: De Google Indexing API.

    Via deze interface kan Google automatisch op de hoogte worden gebracht van wijzigingen in personeelsadvertenties. Dit zorgt ervoor dat personeelsadvertenties veel sneller in de index worden opgenomen dan via normaal crawlen. Bij normaal crawlen door de Google bots kan het soms enkele weken duren voordat Google een verandering herkent. De Google Indexing API mag echter alleen gebruikt worden voor pagina's met elementen van het type JobPosting of BroadcastEvent.

    Naast de integratie van de Google Indexing API is het ook aan te bevelen om alle pagina's met vacatures in de sitemap.xml op te nemen.

    Indexering van logo's controleren

    Veel gebruikers melden op verschillende forums problemen met de weergave van het bedrijfslogo in Google for Jobs. Er is ook een apart hoofdstuk in de officiële documentatie over het onderwerp bedrijfslogo's in personeelsadvertenties.

    Over het algemeen moet het logo opgenomen worden in het kenmerk hiringOrganisation. Daarna kan het testprogramma gebruikt worden om te valideren dat de schemagegevens ook door Google gelezen kunnen worden. Dan moet men er zeker van zijn dat Google de pagina al gevonden heeft, wat men kan controleren via de Google Search Console.

    Als al deze voorwaarden vervuld zijn, is het tijd om geduld te hebben. De Google AI moet nu leren dat het logo bij het bedrijf hoort en ze intern linken. Dit kan een paar dagen of weken duren.

    Bovendien kan een Google My Business profiel worden aangemaakt en het bedrijfslogo daar worden geüpload.

    Vind een baan op Google for Jobs

    Als laatste, maar daarom niet minder belangrijk, is het belangrijk om te controleren hoe de baan eruit ziet in de Google Jobbox. Maar zelfs dat is soms niet zo gemakkelijk. Zelfs als de Google Search Console verzekert dat de pagina geïndexeerd is, betekent dat nog niet dat de vacature zeker in Google voor Jobs zal verschijnen.

    Om uw eigen vacature-advertentie op Google for Jobs te vinden, raden wij u de volgende procedure aan:

    1. Open Google voor banen

    2. Zoek op uw bedrijfsnaam + plaats. Bijvoorbeeld: ACME GmbH Hamburg

    3. Stel zo nodig de locatiefilter in op "Overal

    4. Neem de resultaten één voor één door

    Het is natuurlijk de bedoeling dat u niet alleen onder uw eigen bedrijfsnaam gevonden wordt, maar ook onder de functietitel. Het doel is hier om door optimalisatie een van de topposities te veroveren.

    De meest voorkomende redenen waarom uw eigen personeelsadvertentie niet direct gevonden wordt, zijn:

    • De plaats is niet helemaal aangegeven. Een volledige plaatsbepaling is belangrijk omdat de resultaten gebaseerd zijn op de huidige plaats.

    • De baan werd ook op andere banenportalen gepubliceerd. Google herkent dit en combineert de personeelsadvertenties. Er verschijnt dan alleen nog een knop "Toepassen op".

    • De baan is nog niet geïndexeerd. In dat geval kunt u het beste een dag wachten en dan opnieuw testen.

    • De baan is te oud en wordt door Google niet meer als relevant beschouwd.

    Conclusie

    Om personeelsadvertenties netjes op Google for Jobs te zetten, is een basiskennis van techniek en techniek een eerste vereiste. Bovendien moet het mogelijk zijn schema-gegevens op de website op te slaan. Dat is niet altijd vanzelfsprekend - bijvoorbeeld als er een extern systeem voor inhouds- of aanvragenbeheer in gebruik is.

    SEO for Jobs biedt de mogelijkheid om banen op Google for Jobs te adverteren zonder de website aan te passen en zonder technische kennis. Voor bedrijven die een content- of sollicitantenbeheersysteem gebruiken, is de Job Crawler de juiste oplossing om het carrièreportaal met Google te synchroniseren.

    Author: SEO for Jobs
    Published at 19.11.2019
    Bijgewerkt op 06.08.2021
    More articles …
    Wil je Google for Jobs uitproberen? Maak nu een gratis account aan.

    Vrijblijvend advies

    We helpen je graag om samen alles uit jouw vacatures bij Google for Jobs te halen.

    Patrick Schmidt
    Google Jobs-expert
    Vraag nu vrijblijvend advies aan. We kunnen je ook terugbellen. Laat hiervoor een kort bericht bij ons achter.
    Bel mij terug
    Alle gegevens worden versleuteld verstuurd.

    Gelukt!

    We laten uiterlijk van ons horen. Is het dringender, dan zijn we te bereiken via +1 (805) 3247981.

    Meld je gratis aan

    Maak nu een gratis account aan en stel vrijblijvend je eerste vacature op.

    Patrick Schmidt
    Google Jobs-expert
    Vraag nu vrijblijvend advies aan.
    Meld je gratis aan
    Alle gegevens worden versleuteld verstuurd.

    Gratis testen

    Test binnen een paar seconden of je vacatures klaar zijn voor Google for Jobs.

    Gefeliciteerd. Je bent uitstekend voorbereid op Google for Jobs.
    Nu controleren
    Alle gegevens worden versleuteld verstuurd.

    Testresultaat

    Voorbeeld wordt geladen ...
    Resultaat tonen
    Bereikbaarheid
    Het begin is goed. Je vacature heeft een laadtijd van seconden en is zodoende goed bereikbaar.
    Bereikbaarheid
    Controleer de link , want deze is niet te bereiken.
    Inhoud leesbaar
    De basis is er. De inhoud van de vacature is machinaal leesbaar.
    Inhoud leesbaar
    Omdat de link niet te bereiken is, kunnen we helaas niet testen of de inhoud leesbaar is.
    Klaar voor Google for Jobs
    Gefeliciteerd, de schemagegevens van de vacature zijn aanwezig. Zo kan Google for Jobs de vacature opnemen
    Klaar voor Google for Jobs
    Je vacature is nog niet klaar voor Google for Jobs. Nu klaarmaken
    Klaar voor Google for Jobs
    Omdat de link niet te bereiken is, kunnen we helaas niet testen of de juiste schemagegevens aanwezig zijn.
    Vacaturezoekers aanwezig
    Het begin is goed. Er is bij Google for Jobs actieve interesse in vacatures voor ''.
    Publicatie mogelijk
    Het is mogelijk om vacatures te publiceren onder ''.
    Registreer nu
    Create your account and save 10% on all packages. Use the full potential of Google for Jobs. So nutzen Sie das Potential von Google for Jobs voll aus.
    ‹ terug
    Alle gegevens worden versleuteld verstuurd.
    Gratis werkgeversprofiel
    Maak nu vrijblijvend en gratis uw werkgeversprofiel aan.
    Volgende ...