Google for Jobs is het nieuwe grootste banenportaal ter wereld en is nu ook beschikbaar op Nederland.
Google for Jobs is echter niet, zoals men zou kunnen denken, een nieuw banenportaal. In plaats daarvan gebruikt het verschillende algoritmen om op basis van zoekopdrachten geschikte jobadvertenties op de Google zoekpagina te tonen. Deze kunnen ofwel rechtstreeks op Google for Jobs geplaatst worden door bedrijven via aanbieders zoals SEO for Jobs, ofwel gesynchroniseerd worden door carrière- en banenportalen.
Maar wat doet Google for Jobs eigenlijk voor de sollicitant?
Bij het zoeken naar de perfecte baan begint ongeveer 75% van alle sollicitanten met een zoekopdracht op Google.
Daarom heeft Google het mogelijk gemaakt om personeelsadvertenties die met de zoekopdracht overeenkomen direct in de resultaten weer te geven. Dit betekent dat sollicitanten met één zoekopdracht op Google toegang kunnen krijgen tot vele relevante vacatures.
Tijdwinst
Eén centrale plaats voor verschillende jobadvertenties
Bijpassende jobadvertenties door beoordeling van zoekgedrag
Link naar beoordelingsportalen voor werkgevers
Beperking van jobaanbiedingen door filteropties
Het gebruik is volledig gratis
Geen registratie op job portals nodig
Google Alert en opslaan van jobadvertenties mogelijk
Van nu af aan hoeven sollicitanten niet langer eindeloos door banenportalen te klikken tot zij een geschikte en passende vacature vinden. De personeelsadvertenties worden centraal en compact aan de sollicitant getoond. Het zoeken naar banen op Internet kan vaak erg vervelend zijn als het erom gaat een goede vacature en geschikte alternatieven te vinden. Daar is nu een einde aan gekomen met Google for Jobs. De personeelsadvertenties worden centraal weergegeven en van verschillende aanbieders, naar gelang van de zoektermen. U hoeft niet meer van vacaturebank naar vacaturebank te springen en het algoritme van Google plaatst de meest relevante banen bovenaan.
Met behulp van dit algoritme kan Google het zoekgedrag analyseren en evalueren. Op die manier filtert het de meest geschikte banen voor de respectieve sollicitant.
Bovendien kan Google aan de hand van de verschillende zoekopdrachten herkennen waar de interesses van de zoeker liggen, en dan zelfs vacatures suggereren waar niet expliciet naar gezocht is, maar die wel bij de interesse van de sollicitant zouden kunnen passen.
Even voordelig voor werkzoekenden is de hoge gebruikersgerichtheid van Google. Veel van de personeelsadvertenties hebben directe toegang tot beoordelingsportalen voor werkgevers, waardoor de sollicitant al een gedetailleerd beeld krijgt van de bedrijfscultuur.
Zoals bij zo'n beetje elke Google-zoekopdracht zijn er ook manieren om specifieke informatie in te voeren om de zoekresultaten te filteren. U kunt bijvoorbeeld de gewenste plaats, het soort baan (voltijds, deeltijds, stage, enz.) of de gewenste werkgever opgeven. Google selecteert dan dienovereenkomstig de juiste personeelsadvertenties.
Als u een Google-account hebt, is het ook mogelijk om meldingen (Google Alert) van nieuwe vacatures te ontvangen en ze op te slaan.
Het is dus nauwelijks nodig om u bij andere vacatureportalen in te schrijven.
Zoals reeds gezegd, begint meer dan driekwart van alle zoekopdrachten naar werk op Google. Met het nieuwe instrument "Google for Jobs" wint de zoekmachinegigant nog meer aan populariteit en dringt hij zijn concurrenten naar de achtergrond.
Google for Jobs blijkt de opkomende marktleider te zijn op het gebied van personeelsadvertenties, maar het komt de vacaturebanken ten goede. Zij zijn, om zo te zeggen, leveranciers voor Google. Door samen te werken met de job boards heeft Google de mogelijkheid om job advertenties te synchroniseren en zo het bereik van Google for Jobs te vergroten. Sommige vacaturebanken werken al samen met Google for Jobs. Dit kan veel voordelen opleveren voor de moderne aanwerving en een winst voor de platforms zijn. Bovendien zijn er aanbieders, zoals SEO for Jobs, waar u uw personeelsadvertenties voor Google for Jobs kunt plaatsen als de synchronisatie met uw eigen bedrijfssite niet werkt. Dit brengt de grote banenportalen in een lastig parket. De portalen verliezen aan waarde door de nieuwe ontwikkeling van Google, maar kunnen nog steeds nodig zijn voor een optimale zoektocht naar werk.
Samengevat betekent Google een aanzienlijk voordeel voor de aanvragers. Het zoeken naar personeelsadvertenties wordt vereenvoudigd, gecentraliseerd en kan gebeuren zonder veel tijd te kosten. Aan de andere kant kan Google natuurlijk niet alle beschikbare banen op de markt weergeven, en daarom is het ook raadzaam om in sommige gevallen andere vacaturebanken te raadplegen. Ook moet worden vermeld dat niet alle informatie wordt overgebracht wanneer de carrièreportalen met Google for Jobs worden gesynchroniseerd. Alle grafische voorstellingen zijn verwijderd en de meeste opmaak is verloren gegaan. Het gevolg is dat niet altijd alle belangrijke informatie voor de kandidaat wordt doorgegeven. De reden hiervoor is dat de overplaatsing meestal geheel automatisch gebeurt - hoewel er dan wel een voor Google geoptimaliseerde versie van de personeelsadvertentie gemaakt moet worden. Wie op dergelijke geoptimaliseerde personeelsadvertenties rekent, kan zich wenden tot aanbieders zoals SEO for Jobs, die hem helpen om zijn personeelsadvertenties zo goed mogelijk op te zetten. Door algoritmische gebruikersoriëntatie zorgt Google er echter voor dat de meest geschikte en relevante banen altijd bovenaan in de balk worden weergegeven. Bovendien verhoogt Google for Jobs zijn aantrekkelijkheid omdat het volledig gratis is voor sollicitanten en gebruikt kan worden zonder enige registratie, noch bij Google, noch bij andere vacaturebanken.
Het zoeken bij Google for Jobs is zeer doelgericht en kan, dankzij de gedifferentieerde filtermogelijkheden, voor elke sollicitant flexibel worden ingericht. Bovendien kan, met het oog op de toekomst, gezegd worden dat bedrijven die niet vertegenwoordigd zijn op Google for Jobs waarschijnlijk nauwelijks gevonden zullen worden door sollicitanten.
More articles …